طراحی وب سایت

وب سایت چیست ؟

احتمالا تعاریف زیادی برای وب سایت وجود دارد. یكی از این تعریف ها كه در www.dictionary.com موجود است می گوید:

مجموعه ای از تعدادی صفحات وب متصل به هم، اغلب شامل یك صفحه اصلی - home page - كه معمولا روی یك سرور قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یك فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری  می شود.

یك وب سایت معمولا شامل تعداد زیادی فایل است كه در تعدادی پرونده مرتب شده اند، به همان صورت كه شما فایل هایتان را در پرونده ها مختلفی روی كامپیوترتان مرتب می كنید. صفحه اصلی یك سایت معمولا  index.htm یا index.html  یا  default.html نام دارد. وقتی كه یك آدرس وب (یا اسم دامنه) را در مرور گرتان تایپ می كنید (مثلا www.IRIran.net)، برنامه مرورگر به سراغ اكانت میزبانی ای می رود كه این اسم دامنه به آن اشاره می كند، و به دنبال یكی از این فایل های اصلی می گردد. فرضا اگر فایلی به نام index.html را در آن وب سایت پیدا كند، این فایل( یا صفحه) را به صورت خودكار در مرور گر شما نمایش خواهد داد.

فایل index.html معمولا تركیبی از متن و تصویر است كه طراح وب سایت بر اساس جذابیت بصری چیدمان آن ها را مشخص می كند. متن مورد نظر در خود صفحه وب موجود است، در حالی كه به تصاویر، به عنوان فایل هایی مستقل ارجاع داده می شود. فایل های تصویری ممكن است در وب سایت خودتان ذخیره شده باشند (در اكانت میز بانی تان: در كنار بقیه صفحات وب و فایل ها، یا آن چنان كه معمول است، در یك پرونده مجزا به نام images )، یا ممكن است جای دیگری در اینترنت باشند. بعضی از نوشته ها و تصاویر یك صفحه می توانند به صفحات دیگر لینك شده باشند(یعنی می توانید روی آن ها كلیك كنید و به یك صفحه دیگر بروید). این مجموعه از صفحات وب، تصاویر و فایل های دیگری كه ممكن است در اكانت میزبانی تان داشته باشید مجموعا یك وب سایت،یا پایگاه وب را می سازند.

به طور خلاصه یك وب سایت شامل تعداد زیادی صفحه وب و تصویر است.

 

 

داشتن یک وب سایت چه لزومی دارد ؟

وب سايت، مکان حضور هر شخص يا شرکت در شبکه اينترنت است. يک وب سايت مي تواند علاوه بر ايجاد ارتباط و معرفي دارنده سايت، امکان اطلاع رساني بروز، بازاريابي و معرفي بين المللي را نيز فراهم آورد. مهندسین ستایش با اين رويکرد، طراحي و اجراي سايتهاي اينترنتي را بعنوان يکي از فعاليتهاي خود، در نظر گرفته است. 
اينترنت رسانه اي با توان بسيار گسترده و بالاست ، اما شرکتهاي نسبتا کمي توانسته اند از آن به شکل موفقيت آميز بهره برداري کرده و در جهت مقاصد تبليغ خود به کار گيرند ، جذابيت اينترنت در وهله اول به دليل آن است که از طريق آن به شکل مستقيم و يک به يک ميتوان به تک تک مصرف کنندگان ارتباط برقرار کرد . 


در تئوري ، سازمانها و مصرف کنندگان ميتوانند با استفاده از اين دستاورد ، کالا خريداري کنند ، به تبادل اطلاعات بپردازند و به پژوهشهاي ارزشمند دسترسي يابند اما در عمل ، اينترنت ، تا زمان حال رسانه اي است که بسياري از توانمنديهاي ، آن کما کان بلا استفاده مانده است .

يکي از بزرگترين چالشهاي بازاريابي در اينترنت تلاش براي جلب و جذب مخاطبان است . اين امر باعث به وجود آمدن يک صنعت تبليغاتي کاملا جديد بر روي شبکه وب شده است .

  :: تبليغات در اينترنت ممکن است اهدافي از جمله اهداف زير را دنبال کنند:

 

»»  انتشار اطلاعات : سايت ، محل مناسبي براي ارايه اطلاعات دقيق در مورد کالاها يا خدمات يک شرکت است 

»»   ايجاد آکاهي : تبليغات در اينترنت ميتواند براي افزايش آگاهي از يک سازمان به طور کلي و کالاها و خدمات خاص آن سازمان مفيد باشد .

»»   به دست آوردن اطلاعات تحقيقي : بازاريابان از شبکه اينترنت براي بدست آوردن اطلاعات و مشخصات مخاطبان خود استفاده ميکنند . مثلا يک شرکت هواپيمايي از اينترنت براي مصاحبه با مسافران هميشگي خود جهت تعيين اولويتها ، سليقه خريد و ساير اطلاعات مربوط به آن استفاده ميکند .

»»   ايجاد وجهه يا تصوير ذهني : سايت ممکن است براي نشان دادن و ايجاد وجه هاي که سازمان يا شرکت آرزوي داشتن آن را دارند ، طراحي شده باشد .

»»   تحريک به خريد آزمايشي : برخي سايتهاي اينترنت براي تحريک خريد آزمايشي محصولاتشان از کوپنهاي الکترونيکي استفاده ميکنند .

 

  مزايا تبليغات در اينترنت

 -  بازار هدف : يکي از مزاياي اصلي شبکه اينترنت توانايي هدف قرار دادن گروههاي بسيار مشخصي از افراد با حداقل اتلاف پوششي شبکه است .

- طراحي پيام : در نتيجه هدف قرار دادن دقيق و معين مخاطبان ، پيامها را ميتوان براي جذب نيازها و خواسته هاي مشخص مخاطبان مورد نظر ، طراحي کرد .

- قابليت تعاملي : ماهيت تعاملي شبکه اينترنت ، باعث درگيري بيشتر مشتري ميشود .

- دسترسي به اطلاعات : وقتي کاربران رايانه از يک سايت شبکه ديدن ميکنند ، ميتوانند اطلاعات فراواني نسبت به مشخصات محصول ، اطلاعات خريد و غيره به دست آورند . همچنين ميتوان اطلاعات جديد را فورا در اختيار مخاطبان قرار داد .

- قابليت فروش : چون شبکه يک رسانه پاسخي مستقيم است ، قابليت انجام فروش در آن بسيار بالاست .

- خلاقيت : طراحي مناسب يک سايت ميتواند باعث جلب توجه مخاطبان و ايجاد علاقه نسبت به شرکت و محصولات آن شود .

- توان بالقوه بازار : با افزايش نفوذ رايانه هاي شخصي به خانوارها و افزايش آگاهي و علاقه نسبت به شرکت اينترنت ، توان بالقوه بازار نيز افزايش خواهد يافت .

 

 

درجهان امروز و تجارت نوين، وب سايت نقش بسيار مهمي در موفقيت شما دارد. درعصراطلاعات مخاطبين ورقيبان شما فقط يک کليک با شما فاصله دارند. هم اکنون در دنيا صدها ميليون نفر از اينترنت استفاده مينمايند. زمينه فعاليت شما هر چه ميخواهد باشد ، مسلما شما نميتوانيد به سادگي از اين جمعيت صرفه نظر کنيد.

   وب مکاني جهت حضورشما و تجارت شماست ارزان وسريع مي باشد، کاتالوگ يا اطلاعات شما هميشه در دسترس است، شما مي توانيد 24 ساعت در شبانه روز خدماتتان را ارائه دهيد ، ازترافيک وشلوغي شهرها به دورهستيد ، شما درمقابل بازار و تقاضاي جهاني قرار داريد ، ازبرخورد مستقيم بامشتري عصباني خبري نيست ، به راحتي و با سرعت مي توانيد پيامهايتان را انتقال دهيد، شما مي توانيد هزينه هاي زيادي ازجمله پذيرش سفارشات، چاپ، نامه نگاري، پرسنل و ... را کاهش دهيد .

    معماري اطلاعات، پايه واساس طراحي وساخت وب سايت مي باشد. معماري اطلاعات ساختارکلي سايت است ودر حکم نقشه اصلي آن مي باشد. کليه اجزاء از جمله صفحات و ارتباطاتشان ، مطالب ومحتويات صفحات،  فرمها، راهبري سايت، اينترفيس، گرافيک، تبادلات ، کارکردها و... همگي برطبق آن ساخته مي شوند.

 

 

آخرین بروزرسانی: 1400/11/19
2,069 بار